Tips om te ontspannen

Soms maken we ons veel te druk, en moeten we ontspannen. Bijvoorbeeld als een toets net is geweest, en je je steeds afvraagt wat voor punt je hebt. Om daar goed mee om te gaan, kun je leren te ontspannen. Vandaag heb ik enkele tips op een rijtje gezet voor je. Ikzelf kan het ook nog wel leren: te ontspannen. Het is heerlijk.

1. Denk even alleen aan jezelf
Om helemaal tot rust te komen, moeten we eerst alleen aan onszelf denken. Als je je te druk maakt om andere, lukt het niet om te ontspannen. Zet je brein even op ‘offline’, en geef jezelf tijd om niks te doen. Dat heeft ieder mens nodig, en jij ook!

2. Of zoek andere mensen op!
Het kan zijn dat jij niet het persoon bent om alleen te ontspannen. Sommige mensen vinden het niet fijn om alleen te zijn! Zoek de mensen op die jou gelukkig maken. Familie, vrienden, buren enzovoort. Die kunnen misschien een lach op je gezicht toveren, en dan ben je dus ook aan het ontspannen.
3. Lekker eten
Hoe ontspan ik? Door lekker te eten. Op de een of andere manier maakt eten me rustig, en dan ben ik met mijn hoofd alleen nog maar bij het eten. Ik kan genieten van eten, en daarom doet dit mij goed. Misschien is dat bij jou ook wel zo! Maar er zit natuurlijk een grens aan eten haha! Soms kan ik dan niet meer stoppen.

4. Warm bad
Dit is eigenlijk een simpele en standaard tip, maar ga lekker in bad! In bad gaan is zo rustgevend, en heerlijk om te ontspannen! Het warme water voelt lekker aan je lichaam, en daarna voel je je lekker fris! Helaas hebben wij geen bad, maar als jij die wel hebt: maak er gebruik van.

5. Ga sporten
Voor sommige mensen is sporten het ultieme ontspanningsmoment. Even alles eruit sporten kan soms lekker zijn. Na het sporten heb je dan het gevoel dat je alles weer aan kunt. Voor mij telt dat vooral voor hardlopen. Ik heb dan een doel, en als ik dat haal voelt dat top. Ga na wat voor sport jij leuk vindt om te doen!
6. Luister muziek waar jij zin in hebt
Met muziek maak je me erg gelukkig, en ik denk dat dit mijn ultieme tip is. Ga muziek luisteren. Via stereomood.com kun je iets intypen, en van dat onderwerp krijg je dan een lijst met muziek. Typ bijvoorbeeld relaxen in! Dat helpt bij mij goed. Ook naar je favoriete zanger of zangeres luisteren doet wonderen.

7. Zoek een hangmat
Hangmatten vind ik ideaal. Vooral bij lekker weer is het fijn als je er eentje hebt. In een hangmat liggen en fijn naar de lucht staren voelt zo ontspannend! Vooral als iemand de hangmat een beetje beweegt. Dit laat me herinneren dat ik een hangmat aan moet schaffen, want het werkt zo goed!
8. Relaxen op je bed
Mijn bed, ik kan niet zonder mijn bed. Het ligt zo lekker, en het maakt me rustig! Weetje wat ik ook fijn vind? Boxsprings. Boxspring is eigenlijk een ondersteunend en ventilerend slaapsysteem van springveren. Kijk maar eens op Boxsprings.nl, want daar kun je ze vinden. Ze hebben zelfs elektrische boxsprings! Die kun je omhoog en omlaag zetten, en dat zorgt voor een nog betere houding.

9. Ga fotograferen (+ bloggen?)
Bloggen doe ik het liefst als ik me niet fijn voel. Het zet mijn gedachten even ergens anders op, en daarna geeft het me een voldaan gevoel. Ik heb dan toch iets goeds gedaan. Bij bloggen hoort natuurlijk fotograferen. Als je geen blog hebt (of wel natuurlijk) kun je ook gaan fotograferen. Het is dan zo leuk om het resultaat te bekijken, en het geeft meteen een ontspannings boost!
10. Lees een boek
Boeken lezen staat bekend als relaxen. Even in een andere wereld stappen kan het perfecte middel zijn. Je bent dan even met je gedachten ergens anders, en dat zorgt voor rust. Bij mij helpt dit erg goed, en na het lezen van een boek voel ik me weer fijn. Deze tip moest ik erbij zetten!

En dat waren mijn tips om te ontspannen. Natuurlijk is het per persoon anders. De ene vindt het wel fijn om te sporten om te ontspannen, en de ander vind het niks. Zoek jou ultieme ontspan moment op, en daar kun je deze tips voor gebruiken!

Wat vind jij fijn om te doen om te ontspannen?

23 gedachtes over “Tips om te ontspannen

Plaats een reactie